Wednesday, March 22, 2023

KEBURUKKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU

Syukur, saya tergerak hati untuk hadir kelas bersemuka Dr Redza seorang Genomic Scientist Sabtu lepas di Hotel TH, Kelana Jaya.

Pada mulanya nak daftar kelas online je, sebab fikirkan nak tinggalkan anak-anak dan susahkan suami nak uruskan seorang diri. Tapi bila difikirkan kelas online di rumah pastinya tak mampu nak fokus. Biasalah bila di rumah ada sejuta kerja perlu diselesaikan.

Setelah dapat izin pak encik suami maka saya daftar kelas bersemuka. Dari Tanjong Malim ke KL Sentral dengan komuter jam 7.30 pagi. Nyaris tertinggal tren. Mujur sempat. Dari KL Sentral ambil LRT ke Kelana Jaya seterusnya ambil grab ke Hotel TH.

Beliau memulakan tajuk dengan Nutrivention Fasting For Weight Loss. Dan beliau menyebut tentang Intermittent Fasting yang ramai orang selalu buat. Nak tahu Intermittent Fasting yang sebenar adalah selama 72 jam bersamaa 3 hari berpuasa tanpa makanan hanya minum sahaja. Sanggup?

Tetapi kalau buat 12-15 jam pun dah cukup sebenarnya. Namun puasa yang mengikut sunnah Rasulullah s.a.w adalah yang terbaik.

Di bawah adalah paparan berapa jam kita puasa dan kesan yang akan kita dapat.

Nampak tak kelebihan apabila kita berpuasa, antaranya sistem pencernaan kita rehat, pembakaran lemak meningkat dan perasan tak perkataan autophagy. Nak tahu tak apa itu autophagy? Autophagy ni adalah teknik untuk kita reset balik tubuh kita untuk remove toksin dalam badan dan recycle komponen sel dalam badan kita. Ramai orang yang buat IF ni nak capai autophagy ni lah.


Mari kita lihat apa kelebihan autophagy ni. Dapat detoks badan kita, sel kulit semakin remaja, mencegah kanser, meningkatkan energi sel kita.


Nak senang faham, untuk capai peringkat autophagy ini anda kena berpuasa selama 3 hari tanpa makanan hanya boleh minum sahaja. 

Memang autophagy ini banyak kelebihan yang anda akan dapat, terutama kepada pesakit kronik. Autophagy ini sangat membantu.

Tetapi autophagy ini juga ada kesan buruk yang ramai tak tahu. Iaitu bila buat autophagy, badan anda akan kehilangan collagen. Kerana autophagy ini menggalakan kemusnahan collagen dalam badan. Apa akan terjadi jika tiada collagen dalam badan kita? 30% protein dalam badan kita adalah collagen.

Kalau collagen kita rosak atau berkurang, kulit kita akan berkedut, rambut kering, nipis dan gugur, gusi berdarah dan banyak lagi.

Tetapi jika anda perlu melalui proses autophagy ini. Tidak perlu berlapar selama 72 jam. Kerana ada suplemen yang dapat membantu anda melalui proses autophagy ini dengan lebih cepat dan dapat result yang bagus. Dan mendapat kesan autophagy yang baik seperti dalam gambar di atas.


Inilah dia dua produk Shaklee yang membantu memberi anda kesan baik autophagy tanpa perlu melalui tempoh berlapar selama 72 jam.

Fungsi dua produk Shaklee ini ada dalam gambar di atas di mana kandungan resveratrol dalam Vivix membantu meningkatkan proses autophagy, sebab tu orang yang konsisten ambil Vivix nampak awet muda. Bestkan?

Manakala dalam CoQ-Trol Plus adalah produk antioksida yang begitu power untuk meningkatkan proses autophagy.

Di atas tadi saya ada sebut autophagy ini membuatkan kita kehilangan kolagen yang banyak dalam badan kita. Jadi kita wajib ambil kolagen.

Dan dalam Shaklee ada kolagen yang sangat bagus, yang wajib anda ambil jika anda memilih untuk menjalani proses autophagy ini.


Nak dapatkan supplemen terbaik dari Shaklee sila whatsapp ke Cikgu Tini 0182777451

Nak baca lagi tentang Keburukkan Intermittent Fasting sila klik ke blog sahabat saya.



#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriump2023



1 comment:

  1. Terima kasih perkongsian sis. Memang seram keburukan IF ni.

    ReplyDelete